![]() |
||||||
DOMŮ | VOZIDLA | Z AKCÍ | DÍLNA | KE STAŽENÍ | INFO | ODKAZY |
Volvo FH 12
     
MB 1838 S1
     
|
||||||
CAT 906Protože mě nebaví čekání na bagristy a baví vývoj vlastních strojů, pustil sem se do přestavby této hračky od výrobce Bruder. Je malý, obratný, dá se k němu vymyslet dost příslušenství a taky jich jako modelů moc nejezdí. |
||||||
24.12.09 - získání hračkyDíky, Ježíšku ![]() ![]() |
||||||
23.06.10 - zahájen vývojZákladní vizí je co největší funkčnost při zachování rozumné maketovosti. Zalamování, zdvih a vyklápění lopaty bude ovládáno servy přes zpomalovací elektroniku, pohyb motory s převodovkou samostatně v každém kole. Další funkce budou ovládání rychloupínáku nástrojů, ovládání nástrojů, osvětlení a klakson. Konstrukce je navržená z plastu, mosazi a duralu tak, aby nebylo potřeba nic frézovat a svařovat. Jako zdroj bude sloužit 5-ti článek NiCd, v budoucnu možná Li-Po. Výpočtová nosnost lopaty je půl kila, ale až praxe ukáže, co to dovede. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Testování rychloupínáku: |
||||||
17.10.10 - díly vyrobenyPo dlouhém kreslení, vymýšlení, výpočtech, testech, shánění materiálu, zadání dílů firmě a čekání sem se konečně dočkal. První kompletně složená část je přední náprava. ![]() ![]() ![]() |
||||||
23.01.11 - funkční podvozekZadní část prodělala chirurgickou operaci, při které byly implantovány dveře, odřezaný a připantovaný zadní kryt a vyčištěn vnitřní prostor. Rozpracovaná přední část, která úplně nahradí původní plasty, je zapájená z mosazi. Nápravy jsou z konstrukční hlediska hotové, zbývá jen dokončit detaily. Motory jsou zatím spojeny na nápravě sériově a pak paralelně, ale v plánu je funkční přepínání na celoparalelní zapojení kvůli "zamknutí diferenciálu" . ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Testování schopností podvozku: |
||||||
01.07.13 - konečně funkční nakladačPůvodní návrh počítal s použitím serv na zdvih i vyklápění lopaty, ale kvůli chybě při počítání sil a nosnosti to po sestrojení fungovalo dost mizerně a celkově to bylo takové nestabilní. Po dlouhé době strávené modelařením, vymýšlením, zavrhováním a realizováním různých dalších způsobů pohonu výložníku a lopaty sem dospěl k pohonu miniaturními motorky s převodovkou, které přes čelní ozubení pohání M3 šroubovici a přes závit v pístnici celý píst. Nejdřív sem tomu moc nevěřil, protože výpočtem vycházely obrovské síly, kterých by měl píst dosahovat, ale po vyrobení a odzkoušení se ukázalo že skutečně i tak malý motorek dokáže vyvinout dost velkou sílu a rychlost pro plynulé nakládání. Co funguje velice dobře je rychloupínák, který se ani při provozu v hlíně nebo prachu nezanáší a spolehlivě rozpojuje a zapíná. Skvělá věc jsou také paletizační vidly, díky ním je možné složit kamion přímo na stavbě kde by ještěrka měla problémy, nebo jednoduše dopravovat trubky a jiný materiál po staveništi. Tato verze ještě není konečná, protože vychází z původní poháněné servy a má tudíš její omezení výchylek a špatnou geometrii. V plánu je udělat nové rameno a páky tak, aby se zvětšily výchylky lopaty v obou směrech a píst výložníku měl sílu i ve spodní části, a taky vyrobit zakrytované kovové převodovky k pístům. Ale do té doby bude nakladač podroben důkladným zatěžovacím testům aby se odhalily případné další nedostatky ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demonstrace současných vlastností nakladače: |
||||||
2022 - prodej VítkoviNa opravy a vylepšení nakladače nebyl čas, a tak než by ležel nedodělaný doma na poličce, rozhodl sem se ho poslat do světa. Koupil ho Vítek, a předělává ho na hydrauliku. Sám sem zvědavý na výsledek, stavbu popisuje tady: tamiyaforum |
||||||
© Michal Boček 2011 |