DOMŮ VOZIDLA Z AKCÍ DÍLNA KE STAŽENÍ INFO ODKAZY
Volvo FH 12       MB 1838 S1       MB Sprinter       CAT 906       Návěsy/přívěsy       PS2 17.13       Ostatní


CAT 906


Protože mě nebaví čekání na bagristy a baví vývoj vlastních strojů, pustil sem se do přestavby této hračky od výrobce Bruder. Je malý, obratný, dá se k němu vymyslet dost příslušenství a taky jich jako modelů moc nejezdí.


24.12.09 - získání hračky


Díky, Ježíšku



23.06.10 - zahájen vývoj


Základní vizí je co největší funkčnost při zachování rozumné maketovosti. Zalamování, zdvih a vyklápění lopaty bude ovládáno servy přes zpomalovací elektroniku, pohyb motory s převodovkou samostatně v každém kole. Další funkce budou ovládání rychloupínáku nástrojů, ovládání nástrojů, osvětlení a klakson. Konstrukce je navržená z plastu, mosazi a duralu tak, aby nebylo potřeba nic frézovat a svařovat. Jako zdroj bude sloužit 5-ti článek NiCd, v budoucnu možná Li-Po. Výpočtová nosnost lopaty je půl kila, ale až praxe ukáže, co to dovede.


Testování rychloupínáku:



17.10.10 - díly vyrobeny


Po dlouhém kreslení, vymýšlení, výpočtech, testech, shánění materiálu, zadání dílů firmě a čekání sem se konečně dočkal. První kompletně složená část je přední náprava.



23.01.11 - funkční podvozek


Zadní část prodělala chirurgickou operaci, při které byly implantovány dveře, odřezaný a připantovaný zadní kryt a vyčištěn vnitřní prostor. Rozpracovaná přední část, která úplně nahradí původní plasty, je zapájená z mosazi. Nápravy jsou z konstrukční hlediska hotové, zbývá jen dokončit detaily. Motory jsou zatím spojeny na nápravě sériově a pak paralelně, ale v plánu je funkční přepínání na celoparalelní zapojení kvůli "zamknutí diferenciálu" .

Testování schopností podvozku:



01.07.13 - konečně funkční nakladač


Původní návrh počítal s použitím serv na zdvih i vyklápění lopaty, ale kvůli chybě při počítání sil a nosnosti to po sestrojení fungovalo dost mizerně a celkově to bylo takové nestabilní. Po dlouhé době strávené modelařením, vymýšlením, zavrhováním a realizováním různých dalších způsobů pohonu výložníku a lopaty sem dospěl k pohonu miniaturními motorky s převodovkou, které přes čelní ozubení pohání M3 šroubovici a přes závit v pístnici celý píst. Nejdřív sem tomu moc nevěřil, protože výpočtem vycházely obrovské síly, kterých by měl píst dosahovat, ale po vyrobení a odzkoušení se ukázalo že skutečně i tak malý motorek dokáže vyvinout dost velkou sílu a rychlost pro plynulé nakládání.
Co funguje velice dobře je rychloupínák, který se ani při provozu v hlíně nebo prachu nezanáší a spolehlivě rozpojuje a zapíná. Skvělá věc jsou také paletizační vidly, díky ním je možné složit kamion přímo na stavbě kde by ještěrka měla problémy, nebo jednoduše dopravovat trubky a jiný materiál po staveništi.
Tato verze ještě není konečná, protože vychází z původní poháněné servy a má tudíš její omezení výchylek a špatnou geometrii. V plánu je udělat nové rameno a páky tak, aby se zvětšily výchylky lopaty v obou směrech a píst výložníku měl sílu i ve spodní části, a taky vyrobit zakrytované kovové převodovky k pístům. Ale do té doby bude nakladač podroben důkladným zatěžovacím testům aby se odhalily případné další nedostatky .


Demonstrace současných vlastností nakladače:


© Michal Boček 2011