![]() |
||||||
DOMŮ | VOZIDLA | Z AKCÍ | DÍLNA | KE STAŽENÍ | INFO | ODKAZY |
Volvo FH 12
     
MB 1838 S1
     
|
||||||
Obecně o návěsech a přívěsechJezdit jenom s kozlem nebo samotnou sklopkou může být sice pro někoho zajímavé, ale podle mě ta pravá jízda začíná až s přípojným vozidlem. Člověk najednou musí nadjíždět zatáčky, hlídat si plotky a úzké vjezdy, couvat k rampě nebo pod bagr a to už není tak jednoduché. Návěs většinou navozuje dojem jednoduché konstrukce, ale pokud chceme větší funkčnost, začínají i návěsy být složitější. Mám zásadu že na model by se pokud možno nemělo sahat, takže je potřeba rozpojovat soupravu bez dotyku. To znamená motorické nohy, vlastní baterii a infra přenos signálu do návěsu. Motorické nohy vyhovují originální od Tamiye, pro běžné zatížení a dostupné volné místo stačí. Vlastní baterie nejlépe šestičlánek - dá se přehazovat s baterií v tahači. U přívěsů je to ještě složitější, je potřeba řešit aby oje bylo ve stejné výšce jako tlama a taky nějakou brzdu pro odstavení na kopci. Proto jo potřeba nějak vlek nebo návěs ovládat z tažného vozidla - s kolegy používáme jedenáctikanálový modul (IR11) od Š-HOBBY s domluveným rozložením funkcí, takže potom přepřahání návěsů mezi tahači nečiní sebemenší problémy. Mezi základní funkce patří osvětlení a ovládání motorických nohou, další můžou být třeba sklápění nájezdů, zdvižení nápravy, sklápění korby, ... podle konkrétní předlohy. Pro názornost je to sepsané do tabulky:
Smysl a logiku v tom nehledejte, protože v tom žádná není a už když sem začínal tak to tak bylo ![]() Modul do tahače                                                                     Modul do návěsu ![]() ![]() |
||||||
Plachtový návěs SchmitzOriginál stavebnice od Carsona, doplněná o osvětlení, elektrické nohy a posuvnou přepážku ovládanou zezadu pro jednoduché vyložení nákladu ještěrkou. Původní plachta je nahrazená originální plachtovinou s reklamním potiskem. Horní část je spojená s platem jen čtyřmi šrouby a konektory, po jejím sejmutí může plato fungovat samostatně. Samozřejmostí je IR11 pro spojení s tahačem. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Krone Box Liner SZC 18 eL20´Vlastní konstrukce je vytvořená převážně z hliníku - profily Alfer a plech 2mm spojované pájením nebo šroubováním. Nápravy jsou od Veromy, disky a kola od Carsona. Kvůli nedostatku místa jsem použil vlastní nohy vyrobené z šroubovice a motoru s převodovkou ukrytou v čtvercovém profilu a také baterii maskovanou jako vzduchojemy. IR11 je ukrytý v imitaci rezervy, relátka pro ovládání nohou v bedně na boku. Na návěs pasuje kontejner od Brudera. V současnosti je návěs v testovací fázi, zkouší se životnost konstrukce a nohou, potom budou doplněny doplňky a nastříkán. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Kontejnerový návěsTo je můj úplně první návěs, který byl původně plato od Tamiye. Původní zůstal rám, na který se přišroubovala plechová deska ve tvaru kontejnerového návěsu, upravený zadní nárazník a blatníky. Předlohou byl návěs BSS vyráběný za minulé éry, sice výsledek není moc maketový ale člověk nějak začít musí ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Nooteboom 48-03Tento návěs je plánovaný jako hlavní k Volvu pro přepravu dílců na stavbu a mechanizace. Konstrukce bude z mědi a mosazných profilů, momentálně je stavba pozastavena. ![]() ![]() |
||||||
BSS PS2 17.13Brandýsák má kvůli složitosti samostatnou stránku tady. ![]() |
||||||
© Michal Boček 2011 |