DOMŮ VOZIDLA Z AKCÍ DÍLNA KE STAŽENÍ INFO ODKAZY
Volvo FH 12       MB 1838 S1       MB Sprinter       CAT 226            CAT 906       Návěsy/přívěsy       PS2 17.13       Ostatní       Volvo A25D

Obecně o návěsech a přívěsech


Jezdit jenom s kozlem nebo samotnou sklopkou může být sice pro někoho zajímavé, ale podle mě ta pravá jízda začíná až s přípojným vozidlem. Člověk najednou musí nadjíždět zatáčky, hlídat si plotky a úzké vjezdy, couvat k rampě nebo pod bagr a to už není tak jednoduché. Návěs většinou navozuje dojem jednoduché konstrukce, ale pokud chceme větší funkčnost, začínají i návěsy být složitější. Mám zásadu že na model by se pokud možno nemělo sahat, takže je potřeba rozpojovat soupravu bez dotyku. To znamená motorické nohy, vlastní baterii a infra přenos signálu do návěsu. Motorické nohy vyhovují originální od Tamiye, pro běžné zatížení a dostupné volné místo stačí. Vlastní baterie nejlépe šestičlánek - dá se přehazovat s baterií v tahači. U přívěsů je to ještě složitější, je potřeba řešit aby oje bylo ve stejné výšce jako tlama a taky nějakou brzdu pro odstavení na kopci. Proto jo potřeba nějak vlek nebo návěs ovládat z tažného vozidla - s kolegy používáme jedenáctikanálový modul (IR11) od Š-HOBBY s domluveným rozložením funkcí, takže potom přepřahání návěsů mezi tahači nečiní sebemenší problémy. Mezi základní funkce patří osvětlení a ovládání motorických nohou, další můžou být třeba sklápění nájezdů, zdvižení nápravy, sklápění korby, ... podle konkrétní předlohy. Pro názornost je to sepsané do tabulky:
  • + plus
  • - mínus
  • 1 blinkr levý
  • 2 zpátečka
  • 3 nohy návěsu – nahoru
  • 4 nohy návěsu – dolu
  • 5 funkce návěsu
  • 6 přídavné světla (mlhovky, majáky, pracovní, funkce návěsu )
  • 7 blinkr pravý
  • 8 funkce návěsu - sklápění nahoru
  • 9 funkce návěsu - sklápění dolu
  • 10 obrysové světla
  • 11 brzdové světla









Smysl a logiku v tom nehledejte, protože v tom žádná není a už když sem začínal tak to tak bylo .
Modul do tahače                                                                     Modul do návěsu
                                                     


Plachtový návěs Schmitz


Originál stavebnice od Carsona, doplněná o osvětlení, elektrické nohy a posuvnou přepážku ovládanou zezadu pro jednoduché vyložení nákladu ještěrkou. Původní plachta je nahrazená originální plachtovinou s reklamním potiskem. Horní část je spojená s platem jen čtyřmi šrouby a konektory, po jejím sejmutí může plato fungovat samostatně. Samozřejmostí je IR11 pro spojení s tahačem.



Krone Box Liner SZC 18 eL20´


Vlastní konstrukce je vytvořená převážně z hliníku - profily Alfer a plech 2mm spojované pájením nebo šroubováním. Nápravy jsou od Veromy, disky a kola od Carsona. Kvůli nedostatku místa jsem použil vlastní nohy vyrobené z šroubovice a motoru s převodovkou ukrytou v čtvercovém profilu a také baterii maskovanou jako vzduchojemy. IR11 je ukrytý v imitaci rezervy, relátka pro ovládání nohou v bedně na boku. Na návěs pasuje kontejner od Brudera. V současnosti je návěs v testovací fázi, zkouší se životnost konstrukce a nohou, potom budou doplněny doplňky a nastříkán.

Současný stav návěsu je následující:

Má v sobě standartní 7,4V dvoučlánek s odpojovačem, fungují světla a nohy, víc tu není potřeba. Prostřední náprava je plovoucí kvůli rozdílné výšce točny tahače a návěsu. Funguje dobře a díky tomu že je tak malý je rast se s ním někde otáčet nebo manévrovat na stísněném prostoru.

Kontejnerový návěs


To je můj úplně první návěs, který byl původně plato od Tamiye. Původní zůstal rám, na který se přišroubovala plechová deska ve tvaru kontejnerového návěsu, upravený zadní nárazník a blatníky. Předlohou byl návěs BSS vyráběný za minulé éry, sice výsledek není moc maketový ale člověk nějak začít musí . IR11 je i tady.

V rámci optimalizace vozového parku prodaný Vítkovi.


Nooteboom 48-03


Tento návěs je plánovaný jako hlavní k Volvu pro přepravu dílců na stavbu a mechanizace. Konstrukce bude z mědi a mosazných profilů, momentálně je stavba pozastavena.

Stavba zrušená, místo toho koupená stavebnice Carson a zprovozněná (vlastní elektrické nohy, pohon nájezdových ramp od Pistenkingu).


BSS PS2 17.13


Brandýsák má kvůli složitosti samostatnou stránku tady.


© Michal Boček 2011