DOMŮ | VOZIDLA | Z AKCÍ | DÍLNA | KE STAŽENÍ | INFO | ODKAZY |
Volvo FH 12
     
MB 1838 S1
     
|
||||||
Obecně o návěsech a přívěsechJezdit jenom s kozlem nebo samotnou sklopkou může být sice pro někoho zajímavé, ale podle mě ta pravá jízda začíná až s přípojným vozidlem. Člověk najednou musí nadjíždět zatáčky, hlídat si plotky a úzké vjezdy, couvat k rampě nebo pod bagr a to už není tak jednoduché. Návěs většinou navozuje dojem jednoduché konstrukce, ale pokud chceme větší funkčnost, začínají i návěsy být složitější. Mám zásadu že na model by se pokud možno nemělo sahat, takže je potřeba rozpojovat soupravu bez dotyku. To znamená motorické nohy, vlastní baterii a infra přenos signálu do návěsu. Motorické nohy vyhovují originální od Tamiye, pro běžné zatížení a dostupné volné místo stačí. Vlastní baterie nejlépe šestičlánek - dá se přehazovat s baterií v tahači. U přívěsů je to ještě složitější, je potřeba řešit aby oje bylo ve stejné výšce jako tlama a taky nějakou brzdu pro odstavení na kopci. Proto jo potřeba nějak vlek nebo návěs ovládat z tažného vozidla - s kolegy používáme jedenáctikanálový modul (IR11) od Š-HOBBY s domluveným rozložením funkcí, takže potom přepřahání návěsů mezi tahači nečiní sebemenší problémy. Mezi základní funkce patří osvětlení a ovládání motorických nohou, další můžou být třeba sklápění nájezdů, zdvižení nápravy, sklápění korby, ... podle konkrétní předlohy. Pro názornost je to sepsané do tabulky:
Smysl a logiku v tom nehledejte, protože v tom žádná není a už když sem začínal tak to tak bylo . Modul do tahače                                                                     Modul do návěsu                                                       |
||||||
Plachtový návěs SchmitzOriginál stavebnice od Carsona, doplněná o osvětlení, elektrické nohy a posuvnou přepážku ovládanou zezadu pro jednoduché vyložení nákladu ještěrkou. Původní plachta je nahrazená originální plachtovinou s reklamním potiskem. Horní část je spojená s platem jen čtyřmi šrouby a konektory, po jejím sejmutí může plato fungovat samostatně. Samozřejmostí je IR11 pro spojení s tahačem. |
||||||
Krone Box Liner SZC 18 eL20´Vlastní konstrukce je vytvořená převážně z hliníku - profily Alfer a plech 2mm spojované pájením nebo šroubováním. Nápravy jsou od Veromy, disky a kola od Carsona. Kvůli nedostatku místa jsem použil vlastní nohy vyrobené z šroubovice a motoru s převodovkou ukrytou v čtvercovém profilu a také baterii maskovanou jako vzduchojemy. IR11 je ukrytý v imitaci rezervy, relátka pro ovládání nohou v bedně na boku. Na návěs pasuje kontejner od Brudera. V současnosti je návěs v testovací fázi, zkouší se životnost konstrukce a nohou, potom budou doplněny doplňky a nastříkán. Současný stav návěsu je následující: Má v sobě standartní 7,4V dvoučlánek s odpojovačem, fungují světla a nohy, víc tu není potřeba. Prostřední náprava je plovoucí kvůli rozdílné výšce točny tahače a návěsu. Funguje dobře a díky tomu že je tak malý je rast se s ním někde otáčet nebo manévrovat na stísněném prostoru. |
||||||
|
||||||
|
||||||
BSS PS2 17.13Brandýsák má kvůli složitosti samostatnou stránku tady. |
||||||
© Michal Boček 2011 |