DOMŮ VOZIDLA Z AKCÍ DÍLNA KE STAŽENÍ INFO ODKAZY
Volvo FH 12       MB 1838 S1       MB Sprinter       CAT 226            CAT 906       Návěsy/přívěsy       PS2 17.13       Ostatní       Volvo A25D

Úvodem

Že si za sklopku pořídím vlek, bylo jasné už od začátku. Proto tam byl nainstalovaný infrák, zadní tlama a bylo pamatované i na zablokování sklápění při připojeném vleku. Původně to měl být nějaký tandem S1 kvůli snadnému couvání, korba stejného vzhledu a konstrukce jako na sklopce. Mám i motor s převodovkou na sklápění, ale na víc nějak nebyl čas, vyráběl sem jiné věci. Až se Pepa Dojčar zmínil že plánuje udělat dvoustranný sklápěcí vlek jako stavebnici z ohýbaných plechových dílů. To mě zaujalo, protože se tím dost zjednoduší výroba při zachování maketovosti vzhledu. Trvalo to rok, ale výsledkem byly vyřezané díly korby a rámu, a dokumentace jak to má vypadat. Další víc než rok trvalo vymyslet a vyrobit zbytek dílů, elektroniku, program a dát to všechno provizorně dohromady pro testování. No a počítám že ještě tak rok to bude trvat než bude vlek plně funkční.


O předloze

Předlohou je BSS PS2 17.13 - lidově nazývaný brandýsák - dvoustranně sklápěcí vlek s gravitačním otvíráním bočnic. Vyrábět se začal už za minulého režimu a v nabídce byl až do nedávné doby, a na silnicích se jich v různých podobách dá potkat ještě hodně díky tomu že je celkem robustní a dá se lehce opravit. To je ale problém při shánění podkladů, protože každý kus je v podstatě originál a ještě se to kombinuje s PS2 16.12, takže najít vlek v původním stavu je dost těžké. To mě přivedlo k tomu nestavit přesnou maketu původního vleku, ale vleku běžně používaného v současnosti - žádná leštěnka, běžné provozní opotřebení, trochu oreznutý, někde otlučený, pár nových dílů, hlavně když to jezdí a projde technickou. Zajímavý je systém otevírání bočnic, který sám mechanicky otevírá bočnici na straně kam se vyklápí korba, ale kvůli němu nejde sklápět dozadu. Jinak je vlek velice jednoduchý, rám ze dvou I-ček, na nich přivařené držáky nápravy a točnice a pacek korby, jednoduchá hydraulika, vzduch a elektrika. Z hlediska modelářského je to už mnohem zajímavější, protože při sklopení korby půjde všechno vidět a to je výzva pro maketové zpracování a schování elektroniky modelu.
Jedna z předloh:


Vývoj a stavba

Je to sice stavebnice, ale problém je že ještě není hotová . Abych to vysvětlil - Pepa vytvořil 3D model vleku z plechu a rozvinuté jednotlivé díly se použily pro vypálení z mědi a mosazi. Ostatní věcí se musely vymyslet, nakreslit, vyrobit, vyzkoušet a potom se můžou přidat do dokumentace ke stavebnici.
3D model:                                                                                               výkres nápravy s nábojem a brzdou:                   

Rám, korba

Většina dílů je vyřezaných vodním paprskem z měděného plechu 0,6mm, potom obroušené, naohýbané a spájené dohromady. Díky ověření v 3D modelu to do sebe pasovalo a jediné chybky vznikaly mojí nepřesností při ohýbání. Podélníky rámu jsou od Litomyského, držáky korby z mosazné kulatiny, jekly jsou z dvou plechů ohnutých do U a spájených dohromady. Bočnice a čela tvoří plech a napájená U-čka.


Lahůdkou byla točna, která je soustružená ze tří dílů a dodělaná na frézce. Komplikací při výrobě byla malá tloušťka stěny výsledného kroužku - při malém utažení univerzálky to vyskakovalo ven, při velkém utažení z toho byl šišoid. Nakonec po zvětšení tolerací to chodí krásně hladce.

Nápravy, kola

Základem nápravy je soustružená osa, na kterou se připájí držáky brzdových paken. Náboj, který tvoří brzdový buben je na dvou ložiscích a drží disk přes deset šroubů M1,6 (rozteče SEITZ). Normálně se brzdí vzduchem, tady sem využil toho že vlek má v originále na zadní nápravě ruční parkovací brzdu přes lanko - takže brzdí jen zadní náprava. Obložení je zatím z gumy, uvidíme jak se osvědčí. Střed náboje kryje odlitek makety originálního náboje.

Kola jsou častější balony, ale používaly se obě varianty a proto se může na náboj přišroubovat balový nebo tuplákový disk. Podle měřítka by měly být pneumatiky o něco menší, ale u balonů to až tak nejde vidět. Horší je to u tupláku, který vypadaly obrovské. Nejřív sem hledal nějaké menší, ale pak sem se inspiroval kolegy od expedic co se nebojí a zkusil zmenšit standardní Tamiya gumy, které se válely v šuplíku. Na nový vlek nebo leštěnku bych to asi nedal protože jde trochu vidět rozbroušený spoj a při jízdě hází, ale tady budou "sjeté" šmirglem a drátěným brouskem aby odpovídaly stavem vleku.

Odpružení

Vyladit odpružení vozidla které nemá dvounápravy je vždycky problém, protože musí dobře fungovat v prázdném i naloženém stavu a nepomůže tomu houpačka jako u dvounápravy. Proto jsme použili ocelové planžety podobné budíkovému peru, ze kterých se za tepla naohýbaly listy a z nich jsou listové pera. Jenže je tu ještě jeden problém - u valníku nebo skříně by to nevadilo, ale tady je po sklopení vidět celý podvozek, a když je tam listů málo (jeden), tak to vypadá divně a když moc, tak je to tvrdé jak beton. Řešením nakonec bude použít jen jeden list, ale zalitý do gumy ve tvaru třinácti-listového pera. Takže se nejřív vyrobí plastová maketa (na čtvrtý pokus), ta se zaformuje, do formy se vloží naohýbaný list a zalije "gumou". Tyto pera jsou teprv ve výrobě a zatím to jezdí na provizorních.

Sklápění

Sklápění by mělo být přes malinkaté čerpadlo a hydraulické pístnice, ale jelikož je vývoj hydrauliky náročnější než celý vlek dohromady tak prozatím sklápím silnou převodovkou a pákou.


Další funkce

Jelikož mám rád funkční modely, tak se nespokojím jen se sklápěcí korbou a svítícími světly. Takže vlek musí jít bez doteku připojit - je potřeba zdvihání oje. A když je odpojený, nesmí svítit světla a nesmí sám odjet - chce to brzdu (návěsy tady tento problém nemají, ale s přívěsem se mě už několikrát stalo, že sem ho odpojil a pak se překvapený díval jak zvolna odjíždí do davu ... ) . No a když už to umí brzdit, tak by to mohlo brzdit i normálně při jízdě když brzdí auto - brzda v závislosti na brzdových světlech. A když to brzdí při jízdě, měla by intenzita odpovídat naložení - přidání zátěžového regulátoru. Aby to všechno fungovalo, udělal sem si vlastní řídící jednotku, doplněnou o odpojovač Lipolky, která podle vstupů z IR11 a čidel řídí oje, sklápění, brždění a světla. Zatím je to v testovacím režimu a upravuji program, ale potvrdilo se že to bude fungovat.

Vlek jezdí, sklápí, brzdí, zdvihá oje, svítí nějaké světla, zátěžový regulátor zatím není zapojený.


Současný stav

Druhá sada disků pro obutí do tupláků zajímavě mění vzhled, náboje jsou dělané taky aby šly postavit obě verze. Jsou namontované nové listové pera, vyrobené jako odlitek z gumy se zalitým pružinovým páskem, které vypadají i pruží parádně a naložený vlek se s nimi krásně kolébá. Problém s packami korby sem vyřešil jejich výměnou, ale až po napájení sem zjistil že do nich teď sice dostanu kolíky, ale zase na druhé straně nedám pružinku, takže tam drží jen na dobré slovo. Taky sem dodělal oboje nápravy do finálního vzhledu. A konečně je zprovozněná zmenšená převodovka sklápění - systém sklápění přes páku na pomalé převodovce se natolik osvědčil že nemělo smysl lámat si hlavu s hydraulikou a jen sem použil menší převodovku a dodělal přídavný převod kvůli síle.

Takže zbývá jen dodělat zmenšený infrák, pořešit světla a elektroniku, dodělat makety válců a spoustu dalších detailů a příjde čas na lakování a patinu.
© Michal Boček 2014