DOMŮ VOZIDLA Z AKCÍ DÍLNA KE STAŽENÍ INFO ODKAZY
ČLÁNKY       ve výrobě       palety       zrcátka       křoví       prefa       elektronika

Test zvukového modulu Neuhaus

Asi před měsícem se na stránkách Š-hobby objevil nový zvukový modul a hned mě napadlo, že bych ho mohl vyzkoušet ve Spriterovi. Pak mě napadlo, že by jehlo vlastnosti mohly zajímat více lidí tak sem se rozhodl udělat takový malý test, co to umí, a jak si povede ve srovnání s moduly od Servonautu a Benediniho, které mám doma.

Začal bych klasicky a to návodem. Zpracování je takové, jak je u Š-hobby zvykem a to je přehledné a názorné. Vlastní ovládací program je v české lokalizaci, ale obrázky v návodu byly z německé verze, program je však natolik jednoduchý že to moc nevadí. Nejdříve je potřeba nainstalovat ovládací program do PC a potom modul propojit pomocí USB kabelu. Ten není součástí dodávky, ale jde o standardní konektor USB Mini-B, takže sehnání není problém. Nebylo by ale na škodu kdyby to bylo uvedeno u popisu výrobku v e-shopu.

Po připojení modulu se dostáváme k vlastnímu programování a nahrávání zvuků. Tady je potřeba zmínit zásadní odlišnost oproti ostatním zvukovým modulům, a to je nepřítomnost vlastního zvuku v ceně modulu. Pokud tedy nechceme použít dost nekvalitní nahrávky na přiloženém CD, nezbývá nám než se vydat za předlohou našeho modelu a nahrávat a nahrávat. Poté co už máme potřebné zvuky, a upravíme je tak, aby navzájem navazovaly a byly stejně hlasité, nastává proces nahrání do modulu. Je velice jednoduché, v podstatě jen vložíme zvuky do ovládacího programu, tam je uspořádáme, nastavíme podmínky pro přechody mezi nimi, a nahrajeme do modulu. Vypadá to jednoduše a taky to jednoduché je, řekl bych až příliš. Totiž po nahrání do programu se nedá nijak simulovat vlastní přehrávání zvuků v modulu,což by se docela hodilo při ladění ideálního zvuku, přechodů a průběhu. Přiřazení jednotlivých zvukům konkrétní poloze páky plynu se děje automaticky rozdělením rozsahu páky na počet úseků odpovídajícím počtu zvuků, což na jednu stranu zjednodušuje obsluhu, ale na druhou stranu je potřeba při nastavení průběhu otáček přímo ke konkrétnímu modelu a regulátoru upravovat průběh plynu na regulátoru. Dá se to sice obejít duplikováním jednotlivých částí, ale není zrovna elegantní řešení. Když už máme zvuky nahrané, můžeme nastartovat a rozjet se. Ovládání je řešeno přes dva kanály, jeden je vstup z regulátoru, druhým pak volíme přehrávaný zvuk. Výrobce udává kapacitu až 64 zvuků v celkové délce přes šest minut, což víc než dost. Přehrání příslušného zvuku se volí počtem ťuknutí do páky, což je zejména pro vyšší počty zvuků docela kostrbaté a nepohodlné, zvlášť pak když potřebujeme některý zvuk synchronizovat s nějakou akcí na modelu. Výrobce přímo poukazuje na možnost propojit přehrávání zvuku se sepnutím některého pinu na modulu, čímž se dá ovládat např. otáčení jeřábu s příslušným zvukem, ale nedokážu si představit citlivou manipulaci pomocí tohoto ovládání. Ideální by bylo vytvořit nějaký enkodér, který by se připojil místo ovládacího kanálu a na základě vstupů z modelu by spínal příslušné zvuky. Pokud se ale spokojíme jen se startováním a klaksonem je ovládání jednoduché.

V základním provedení je vestavěn vnitřní zesilovač 1,4W, což stačí pouze připojení malého reproduktoru. Pro větší výkony je možno připojit externí zesilovač, ale o tom bych se zmínil až příště, stejně tak jako o jednotce pro spínání dalších funkcí.

Zvuky máme nahrané a můžeme je ovládat, pojďme se tedy podívat co to umí.Po pravdě řečeno, umí to jen to, co to naučíme. A to je jednak věc správného určení podmínek ale především kvalitního nahrání zvuků a jejich se sestříhání, což je mnohem složitější a časově náročnější než samotné seřazení v ovládacím programu. Pokud je naprogramování a nahrání do modulu otázkou minut, předchází mu mnohem delší práce v nějakém zvukovém editoru na vlastních zvukových stopách. Já jsem nahrál motor z Tranzitu, úpravy trvaly zhruba tři hodiny a to jsem program viděl poprvé v životě. Výsledek sice není nic moc, ale to je dáno kvalitou nahraných souborů, vlastní modul a dodávaný program funguje perfektně a určitě se s ním dají dosáhnout mnohem lepší výsledky. To znamená, že se nespokojím se současným stavem a pokusím se motor ještě "vyladit", a určitě o tom budu tady informovat.

Na začátku jsem sliboval srovnání s ostatními moduly, a taky je:
Servonaut SMT Benedini TBS 5 Neuhaus Soundmodul
klady
  • lineární průběh zvuku, velice čistý zvuk motoru
  • externí ovladač hlasitosti
  • ihned po zapojení plně funkční
  • ve spojení s regulátory Servonaut umí automaticky přehrávat i další zvuky brzd, řazení, ...
  • vestavěný zesilovač
  • uzavřená konstrukce
  • lze rozšířit o modul dalších zvuků
  • lze nahrát libovolný motor nebo zvuk (u výrobce)
  • lze zapojit na dva regulátory
  • lze ovládaní přepínačem, enkoderem nebo přímými vstupy
  • vestavěné ladění výšek a basů
  • lze spínat zvuky vstupem, nebo výstupy zvukem
  • ihned po zapojení funkční
  • lze připojit kouřový modul
  • lze jednoduše programovat přímo uživatelem přes USB
  • vestavěný zesilovač 1,4W
  • lze jednoduše rozšířit o zásuvné moduly spínače tří motorů a zesilovač 10W
  • cena
  • malé rozměry
zápory
  • dostupné jen dva typy motorů
  • v základní verzi neumožňuje přehrát další zvuky a neumí ovládat další funkce
  • bez regulátoru Servonaut přehrává jen zvuk motoru
  • nelineární průběh zvuku motoru
  • nutný externí zesilovač
  • ovládaní hlasitosti na modulu
  • otevřená konstrukce
  • větší velikost
  • nelineární průběh zvuku motoru
  • nelze použít hned po zapojení - nemá zvuky
  • nemá ovládání hlasitosti
  • otevřená konstrukce
výrobce Servonaut Benedini Neuhaus
dodavatel v ČR Š-HOBBY RCTM Brno Š-HOBBY
můj názor Díky kvalitnímu zvuku a naprosto dokonalým přechodům mezi otáčkami ideální pro auta které často využívají plný plyn a mění rychlost. Mám ho ve Volvu a jde s ním jednoduše řadit za jízdy s odpovídajícím zvukovým doprovodem. Ideální pro auta jezdící pomalu a relativně stálou rychlostí, má perfektně vytvořenou sekvenci přidání plynu a rozjezdu, v tomto ohledu bych řekl že určitě lepší než Servonaut. Výhodou je velké množství vstupů a výstupů pro další zvuky a možnost nahrání vlastního motoru výrobcem. Používám ho v Mercedesu, vyžaduje při řízení přizpůsobení stylu jízdy zvuku motoru. Po jednodenní zkušenosti s ježděním a jednodenní zkušenosti s programováním můžu říct že má velký potenciál, ale není jednoduché ho využít. Jako největší nedostatek vidím nemožnost využít nějaké přímé vstupy z modelu ovládající konkrétní zvuk - například odpojení návěsu, otevření dveří, apod. , 6 minut zvuku si o to vyloženě říká. Vynikající však je cena, při které se vyplatí si ho pořídit a experimentovat, třeba se někomu podaří udělat lepší zvuky než má Servonaut



Srovnávací video:

Samozřejmě není možné objektivně porovnat tři moduly v pěti minutách nekvalitní nahrávky, ale aspoň pro naznačení by to posloužit mohlo. Neuhaus je oproti ostatním dvěma o dost tišší, ale to se dá vyřešit přídavným zesilovačem. Také kvalita mých nahrávek a jejich naprogramování do modulu není ideální, na tom chci v budoucnu ještě zapracovat.
A zdrojový soubor první verze motoru z Tranzitu ke stažení zde.



Test zesilovače Neuhaus

Jako další vylepšení jsem nainstaloval přídavný zesilovač. Bylo to potřeba, protože podvozek a převodovka s motorem jsou docela hlučné a při vyšších rychlostech přestával být malý reproduktor slyšet. Při instalaci bylo potřeba vyřešit několik problémů, nejdřív vyříznout otvor pro zesilovač nasazený nad zvukovým modulem, potom umístění nového reproduktoru a baterie - zesilovač potřebuje minimálně 9,0 V. Improvizovaně jsem proto nacpal vysílačovou baterii a 4W reporduktor do kabiny, ale mám v plánu sehnant menší reproduktor a zesilovač napájet ze stabilizátoru, aby se všechno vlezlo do stísněných prostorů dodávky a nezavazelo v kabině.
Po zkušenostech s prvními pokusy s nahráváním zvuků jsem tentokrát nahrával v noci na odlehlém parkovišti, abych vyloučil ruchy co tam nepatří. Zvuky jsou nahrané na videokameru, z jednoho místa, všechny potřebné části jsem nahrál najednou do jednoho videa, aby nebylo potřeba vyrovnávat hlasitost. Potom jsem celý soubor vložil do programu GoldWave, a postupně jednotlivé zvuky rozkouskoval a uložil jako samostatné úseky. Po naprogramování podmínek a stažení do modulu zní motor daleko líp, jednak je to tím že ho ve vyšších otáčkách nepřehlušuje převodovka a jednak tím, že jednotlivé části mají kolem dvou sekund a lépe na sebe navazují. V souboru je pět úrovní otáček + přechody mezi nimi, celý soubor zabírá 1,2Mb , to je asi čtvrtina dostupné paměti - velikost je tedy dostatečná.

A ještě srovnávací video hlastosti se zesilovačem a bez zesilovače:

(Je možné připojit až 10W reproduktor a tady je připojený jen 4W, takže hlasitost může být ještě vyšší.)
Zdrojový soubor druhé verze motoru z Tranzitu ke stažení tady.



Test spínací jednotky Neuhaus

Poslední kousek, který výrobce nabízí k vylepšení zvukového modulu je spínací jednotka. Je určena k připojení tří motorků a dvou spotřebičů a jejich ovládání přes kanál zvukového modulu. Je tedy možné k vybranému zvuku automaticky přiřadit motor nebo spotřebič, který se sepne při jeho přehrávání. Tato funkce je podle mě využitelná spíše pro komplikovanější modely, já mám k dispozici jenom obyčejnou dodávku tak jsem to vyzkoušel na zvuku sklápění bočnic. Funguje to tak, že je k bočnici přes páku připojen motorek s převodovkou do pomala, a otáčením se bočnice zavírá nebo otevírá. Takže jsem místo původního ovládání zapojil spínací jednotku - a ono to funguje . Jenom je potřeba upravit délku zvuku tak, aby odpovídal dráze páky a bouchnutí se ozvalo až při zastavení.
Dalším úpravou bylo nahrazení dočasného velkého reproduktoru v kabině menším, který se vlezl dozadu pod korbu, použil jsem typ Visaton FRWS 5 , který má dostatečnou hlasitost - na plný výkon doslova "trhá uši" . Ještě bude potřeba kolem něj vyrobit reprobednu, aby byl zvuk lepší a taky ho nějak zamaskovat aby tolik netrčel. Prozatímně je zesilovač napájený ze samostatné baterie, ale už pracuju na stabilizátoru.
Ovládání jsem zatím zkoušel jen na bočnicích, které mají v podstatě jen dvě polohy a není potřeba s nimi jemně manipulovat, a proto nemůžu posoudit jak moc citlivě se pomocí modulu dají ovládat pohonné motorky, ale ovládání podřadných funkcí, jako je sklápění bočnic, celé korby, otvírání dveří nebo klakson není žádný problém. Otázkou jestli je potřeba celá jednotka u tak jednoduchého modelu, jako je dodávka, a nebo stačí přímo na piny zvukáče napojit nějaké tranzistory a relátka a ovládat to přes ně.

Nakonec video s novým reproduktorem a zvukem bočnic:

(hlasitost není naplno a navíc je kvalita zvuku snížená pofukujícím větrem)

© Michal Boček 2011